”Allt som går att vika i papper går att bocka i plåt”

Sedan en tid tillbaka har vi intresserat oss för hur material kan skapa form utifrån sina egna egenskaper. Vi började med att titta på ett fenomen som uppstår när man viker ett papper längs en krökt kurva. Papprets form följer då kurvans krökning och med ganska enkla medel uppstår en komplex form som väldig fin. Detta är en teknik som används av många konstnärer och formgivare genom åren bl a Irene Schawinsky (1903-1990).

Hur skulle vi kunna göra detta i ett annat material som är lite mer hållbart än papper? Ganska snabbt kom vi fram till en hypotes att plåt skulle vara det bästa materialet. Gaska nyligen hade Plåtexpressen i Malmö hjälpt oss att genomföra plåtarbetena i MAX IV på ett finurligt sätt – så vi kontaktade Joakim Lundkvist och Vedat Basic där för att se vad vi kunde göra.

De kliade sig lite i huvudet men konstaterade att allt som går att vika i papper går att bocka i plåt – och så  bad de oss återkomma med några mallar som vi kunde testa i lite större skala. Sagt och gjort. Vi körde ut några tester i lasern på jobbet och åkte över. Efter lite riggande i verkstan satte Vedat och Joachim igång och bocka. Plåten gav inte med sig längs hela vecket som vanligt – istället uppstod en sorts dubbelriktade spänningar som gjorde att plåten jobbade emot sig själv. Men plåtslagarnas nypor och kunnande var starkare och när de väl förstått hur plåten uppförde sig lyckades de bocka två paneler.

Resultatet var över all förväntan. Plåtens egenskaper med knivskarpa veck och formstabilitet ger ett starkt arkitektoniskt uttryck. Det som är spännande är att vi inte på förhand kunde veta hur slutformen skulle bli – den är ett resultat av kurvan vi ritat och hur mycket panelen pressats ihop. Det är nästa utmaning – att se hur vi kan modellera och förutse hur panelerna skulle kunna användas i ett riktigt projekt.

TEAM: Edvin Bylander, Elise Lindahl, Petra Jenning